روغن گیاهی چوب یکی از مواد مورد استفاده در رنگ کاری برای پوشش چوب است. مواد مختلفی به‌عنوان رنگ چوب و روش‌های مختلفی برای رنگ کاری چوب در حال حاضر در صنعت چوب مورد استفاده قرار می‌گیرند که روغن گیاهی مخصوص چوب یکی از این روش‌ها است. در سال‌های گذشته از مواد شیمیایی مانند سیلر و کیلر و نیم پلی استر برای پوشش چوب استفاده می‌شد؛ اما در سال‌های اخیر استفاده از روغن گیاهی صنعتی مخصوص چوب هم رونق گرفت.

همان‌طور که می‌دانید یکی از اولین موادی که برای پوشش چوب در سال‌های گذشته استفاده می‌شد، همین روغن‌های گیاهی مانند روغن برزک (بزرک)، روغن کنجد، روغن کتان و … بوده‌اند. نکته اینجاست که استفاده از این روغن‌های گیاهی به‌صورت خام و فراوری نشده، مشکلاتی برای سازه چوبی ایجاد می‌کرد.

 

 

شرکت‌های تولیدکننده رنگ چوب، اقدام به تولید نسل جدید پوشش چوب کردند که در ایران آن‌ها را با نام روغن گیاهی مخصوص چوب می‌شناسیم. خصوصیت اصلی این روغن‌ها، همان گیاهی بودنشان است. تفاوت اصلی اینجاست که تولیدکننده‌ها با ایجاد تغییراتی در آن‌ها ایرادات رایج در روغن‌های قدیمی مورد استفاده بر روی چوب را برطرف کرده‌اند.

روغن گیاهی مخصوص چوب در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای پوشش نهایی چوب است. این روغن‌ها برخلاف رنگ‌های شیمیایی طرح و نقش چوب را تغییر نمی‌دهند و زیبایی چوب همچنان حفظ می‌شود. روغن چوب طبیعت و اصالت و شخصیت چوب را حفظ می‌کند.

روغن چوب یک ماده طبیعی هست که پس از اجرا بر روی چوب، در خلل و فرج آن نفوذ می‌کند و به عبارتی جذب چوب می‌شود. همان‌طور که می‌دانید رنگ‌های صنعتی (وارنیش ها) عموماً بر روی چوب یک لایه محافظ تشکیل می‌دهند و عملکرد آن‌ها مانند روغن گیاهی چوب نیست.